Dream Trip/ Viagem dos Sonhos/ Droom Reis - Reisverslag uit Joinville, Brazilië van Jasper Smit - WaarBenJij.nu Dream Trip/ Viagem dos Sonhos/ Droom Reis - Reisverslag uit Joinville, Brazilië van Jasper Smit - WaarBenJij.nu

Dream Trip/ Viagem dos Sonhos/ Droom Reis

Door: Jasper Smit

Blijf op de hoogte en volg Jasper

17 Februari 2012 | Brazilië, Joinville

Hallo iedereen!!!

Sorry dat ik twee maanden niks van me heb laten horen, maar de eerste maand was ik met mijn gastfamilie in hun strandhuis zonder internet en daarna heb ik een maand door het Noordoosten gereisd zonder internet.

Zoals ik de vorige keer heb gezegd ben ik op een reis naar het Noordoosten gegaan. Dit was één van de beste reizen van mijn hele leven. Ik zal jullie van stad tot stad vertellen wat ik heb gedaan:

De reis begon 14 januari in Curitiba, een stad 2 uur rijden van mij vandaan. De reis was georganiseerd door een reisorganisatie uit Belo Horizonte: Belo Brasil.

De eerste dag hebben ongeveer 50 andere exchange studenten en ik gereisd naar São Paulo en verbleven we in een hotel in Campinas (een stad in de buurt van São Paulo). Daar heb ik op zich zelf niet zo veel anders gedaan dan kennis gemaakt met de andere exchange studenten en de regels van de rotary opnieuw gehoord.

De volgende dag zijn we 's morgens vroeg vertrokken naar Brasilia, de eerste stad waar we een echt programma hadden. De reis duurde voor zover ik weet ongeveer 15 uur en na 15 uur rijden met de bus ben je helemaal kapot. Dus iedereen ging meteen naar bed nadat we waren aangekomen. De volgende dag was het weer vroeg uit de veren en hadden we onze eerste city tour.
De eerste bezienswaardigheid die we hebben bezocht was de kathedraal van Brasilia, een modern uitziend gebouw met een aantal uitsteeksels aan de top. Daarna werd ons uitgelegd waarom Brasilia is gebouwd in de vorm van een kruis, dit is zo omdat de portugezen altijd een kruis plaatsten op nieuw ontdekt land, en de president van Brazilië uit de jaren 50 wou deze traditie in stand houden en gaf de opdracht om Brasilia in een kruis te bouwen. Ook zijn we die dag nog naar het presendentieel huis gegaan. Daarna hebben we nog een beetje door de stad rondgelopen en een toren beklommen en zijn we terug gegaan naar het hotel.

De volgende dag zijn we vertrokken naar Lençois, een stad in het midden van Baiha. Eén van de oudste steden van Brazilië. De eerste dag hebben we een berg beklommen met een prachtig uitzicht, de naam van de berg is Chapada Diamantina, het betekent zoiets als diamanten berg, het heeft deze naam omdat hier vroeger veel diamenten werden gevonden. het was één van de mooiste uitzichten van Brazilië. Daarna zijn we met z'n allen naar een enorme grot gegaan. Ze zeiden niks over de grootste grot ter wereld, maar het is zeker de grootste waar ik ooit in ben geweest. Na de grot gingen we met zijn allen naar een soort meer in de bergen. Dit meer heet Cachoeira do Sossego. Het water was kristalhelder en ontzettend schoon.
Die avond hadden we, nadat we hadden gegeten, vrije tijd om in Lençois rond te lopen.

De volgende dag had ik me samen met drie Mexicanen verslapen, en waren we te laat om met de groep naar een of andere waterval te gaan. We dachten shit, we hebben iets cools gemist. Maar toen de groep terugkwam en vertelde dat het, het lopen niet waard was, vonden we het niet zo erg. Na lunch zijn een aantal exchange studenten en ik naar een ander bergmeertje geweest. De naam ben ik vergeten, maar het was awesome daar. Er waren een soort kleurstenen waarmee je jezelf oranje of geel mee kon kleuren. Dit waren natuurlijke stenen en het water van het bergmeertje was roodachtig.
Na het avondeten hadden we een Capoeira les. Capoeira is een van de vetste sporten die ik ooit heb gezien. Het is een soort van dans/vecht sport door Angolaanse slaven naar Brazilië gebracht. Als ik de kans heb om dat in Joinville of Nederland te doen, doe ik het gelijk.

De volgende ochtend zijn we op weg gegaan naar Salvador! Salvador was de eerste hoofdstad van Brazilië en de Braziliaanse cultuur komt hier vandaan. Het grootste gedeelte van de bewoners in Salvador is zwart. Dit komt door het koloniale verleden van Brazilië.
We kwamen daar ongeveer 3 uur 's middags aan. De citytour die we daar hadden werd gegeven door een man die ik amper kon verstaan. Het dialect dat ze in Salvador (Baiha) hebben is ongelofelijk vreemd. Normaal kan ik wel alles in het Portugees verstaan, alleen daar in Baiha niet. Eerst zijn we naar het plein gegaan waar Michael Jackson zijn video "They don't care about us" had opgenomen. Dit is midden in het centrum van Salvador, waar het nog het meest op een smerige Portugese stad lijkt. Daarna zijn we naar de kerken São Francisco en Nossa Senhora gegaan. Ook is er overal muziek te horen in Salvador. Op elke hoek heb je een andere band die muziek aan het maken is.
Na de twee kerken zijn we naar een theater gegaan, waar we een aantal dansen uit de slaventijd hebben bijgewoond. Daarna zijn we teruggegaan naar het hotel en hebben een andere groep van belobrasil ontmoet, die ook in Salvador was aangekomen. Met hen hebben we een soort feest gehouden. Helaas vertrokken ze alweer de volgende dag. Wij zijn die dag met een boot naar een eiland gegaan in de buurt van Salvador. Daar hebben we de dag doorgebracht op een soort privé strand en zijn we uiteindelijk weer teruggegaan naar het hotel.
De eerste helft van de volgende dag hadden we een citytour naar de Elevador Lacerda. Dit is de lift die het hoge gedeelte van Salvador met het lage gedeelte verbindt.
Daarna zijn we naar wat ooit een hippie stad was gegaan, ongeveer 40 Km uit Salvador vandaan. Daar zijn we naar een soort schildpadden dierentuin gegaan.

De volgende ochten vertrokken we vroeg naar Recife. Een stad gesticht door de Nederlanders! Na ongeveer 20 uur in de bus en eindelijk aangekomen in Recife ging iedereen gelijk naar bed. De eerste de dag zijn we vertrokken naar Porto de Galinhas. Een awesome stad met een helderblauwe zee en koraal. Daar hebben we eerst over een rif gelopen en daarna hebben we gesnorkeld. Alleen mochten we niet achter het rif zwemmen om dat daar normaal altijd wel een aantal haaien zitten! Daarna hebben we nog een beetje over het strand en door de stad gelopen en zijn terug naar het hotel gegaan. De volgende dag hadden we weer een citytour. Daar hebben we een aantal typische Nederlandse gebouwen gezien en zijn we naar een gevangenis gegaan uit de koloniale tijd. Daarna zijn we naar het centrum van de stad gegaan en hebben carnaval spullen gekocht. We hadden namelijk die avond een carnaval feest. Iedereen had een kostuum gekocht en 's avonds hadden we een carnaval feest op de straat.

De Volgende stad was Fortaleza. De eerste dag zijn we naar een strand gegaan. De naam van de stad ben ik vergeten, maar op het strand hebben we paard gereden en voor de rest een beetje in de zon gezeten. We zijn 's avonds na het eten nog naar een markt geweest en wat souvenirs gekocht. We zijn in totaal maar één dag in Fortaleza gebleven want de volgende dag gingen we alweer naar Jericoacoara.

Jericoacoara is niet heel ver van Fortaleza vandaan, ongeveer 4 of 5 uur. We kwamen dus al vroeg in de middag aan. Maar we konden niet de hele reis afleggen met alleen de bus. Het laatste gedeelte van de reis kon alleen worden afgelegd met 4-wiel aangedreven auto's. De wegen naar en in Jericoacoara zijn namelijk niet verhard. Het verharden van de wegen in Jericoacoara is bij wet verboden. We hebben dus ongeveer 1 uur lang door een ongelofelijk mooi duinlandschap moeten rijden. Jericoacoara is een van de gaafte Braziliaanse steden waar ik ooit ben geweest. Het is een stad aan de zee midden tussen immense duinen, geïsoleerd van de rest van de wereld. In de stad zijn wel veel touristen maar ook zijn er veel surfers. Om ongeveer 4 uur zijn we daar aangekomen en de rest van de dag werd ons vrijgegeven om te doen wat we wilden. Ik was een beetje ziek en voelde me behoorlijk slecht en heb dus de rest van de middag in een hangmat tussen twee palmbomen geslapen. 's avonds hebben we een beetje door de stad rondgelopen en zijn naar het strand gegaan. De volgende dag konden we zolang uitslapen als we wilden. Ik voelde me nog steeds niet echt super en heb zo lang geslapen dat ik het ontbijt en bijna lunch had gemist. 's middags gingen we, voor degene die wilde, naar een speciale rotsformatie toe aan het strand. De wandeling hier naartoe was ongeveer 5 km door de woestijn/duinen. Dus na 10 km weer in Jericoacoara aangekomen was iedereen kapot en uitgedroogd. 's avonds hadden we weer wat tijd om door de stad rond te lopen. De tweede dag in Jericoacoara was waarschijnlijk de beste dag van de hele reis. 's ochtends stonden de buggies al klaar en mochten we zelf onze buggy uitkiezen, daarna zijn we gaan rijden door de immense duinen. We hebben ongeveer 3 uur lang door deze duinen gereden voordat we bij een paradijs aankwamen. Het was een soort oase in the middle of nowhere. Er waren palmbomen, hangmatten en kitesurfers. Ook waren er een aantal vissers waarvan we onze lunch hebben gekocht. Na een aantal uur hier te hebben doorgebracht gingen we terug naar Jericoacoar en hadden we een forró dansklas. Forró is een soort dans die veel wordt gedanst in het noorden van Brazilië. Alleen was het jammer dat ik niet zo goed ben in dansen.

De volgende dag gingen we helaas alweer op weg naar de volgende stad: Natal.
De reis naar Natal duurde zoals de andere lange afstanden ongeveer 18 uur. We zijn dus 's avonds laat in Natal aangekomen of eigenlijk Pipa (een stad in de buurt van Natal). Van Natal wordt gezegd dat het een prachtige stad is met veel cultuur. Maar het enige waar wij naar toe zijn gegaan is een Fort op drie uur afstand van het hotel. Het enige coole van Forte dos Reis Magos was dat het 25 jaar in de handen van de Nederlanders is geweest een paar honderd jaar geleden. Na het fort te hebben bezocht zijn we weer teruggegaan naar Pipa en hebben de rest van de middag op het strand doorgebracht.

Na ons verblijf in Natal heben we twee dagen gereis naar Itcaré. We heben overnacht in een stad waarvan ik de naam ben vergeten en de volgende dag kwamen we ongeveer om 8 uur aan. WE hebben wat gegeten en hebben een beetje rondgelopen in Itacaré. De volgende dag mochten we kiezen of we naar een strand gingen of niet. Ik was behoorlijk verbrand en besloot dus om uit te slapen en in het hotel te hangen. Ook Itacaré is een stad in Baiha. De volgende dag gingen we naar het strand Itacarezinho, alleen ben ik niet helemaal meer zeker of het wel dit strand was. Anyway: Dit is in Brazilië een beroemd surfstrand, de golven zijn mega! Ik heb hier dus een surfboard gehuurd en heb geprobeerd om te surfen. Alleen was ik vergeten dat ik alleen aan windsurfen doe, en het surfen hier was dus best lastig. Als lunch hebben we kokusnoten gegeten die we in het palmbomen bos achter het strand hadden gevonden. Het enige restaurant op het strand was namelijk veelste duur. Het eind van de middag gingen we terug naar het hotel en hebben nog wat in Itacaré rongelopen.

De volgende stad en de een na laatste stad was Porto Seguro. Een stad aan de rand van Baiha. Porto Seguro is een stad met in verhouding tot de andere steden ontzettend veel Braziliaanse toeristen. In de namiddag zijn we hier aangekomen en hebben in het zwembad gezommen. De eerste echte dag daar zijn we naar een afgelegen strand gegaan. Zo'n strand dat je altijd op postkaarten ziet; een bijna wit strand met palmbomen en een helderblauwe zee zonder golven. Hier zijn we een aantal uur gebleven en daarna zijn we teruggegaan naar het hotel. 's Avonds hadden we de tijd om door Porto Seguro rond te lopen.

De volgende morgen gingen we naar Arraial D'Ajuda. Dit is een dorpje aan de kust van de Atlantische Oceaan. Het waren de eerste huizen in Brazilië gebouw door de Portugezen. Van de huizen wordt zo goed mogelijk geprobeerd ze zo origineel mogelijk te houden. Ook is hier een van de oudste Braziliaanse kerken te vinden. Na het zien van dit culturele dorpje zijn we naar een ontzettend druk strand gegaan. Elke minuut kwam er een man op je af die je iets probeerde te verkopen. 's avonds had de reisleiding een feest voor ons georganiseerd in een van de vele kroegen in Porto Seguro en we zijn daar tot half 4 gebleven.

De volgende dag gingen we op reis naar de beroemdste stad van Brazilië: Rio de Janeiro. Ook dit was weer een reis van twee dagen en we heben overnacht in een hotel langs de weg. De volgende dag zijn we laat in de namiddag aangekomen in Rio. We zijn 's avonds naar een markt geweest op de Copacabana, de beroemdste boulevard ter wereld, en hebben wat souvenirs gekocht. De volgende morgen gingen we naar de Cristo Redentor: de Jezus op een berg midden in Rio met een prachtig uitzicht, alleen hadden wij geen uitzicht omdat we precies in een wolk zaten. Dat was wel jammer. Maar de weg omhoog en omlaag met een soort treintje was wel erg leuk. Hierna hebben we een dansles gehad in Samba en Funk. Ik ga er van uit dat iedereen wel weet wat Samba is en Funk is een dans die veel in de Favela wordt gedanst. Op youtube staan vast wel video's die voordoen hoe Funk wordt gedanst. Na de dansles hebben we een van de speciaalste dingen van de hele reis gedaan. We zijn namelijk naar een Favela gegaan. Favela's zijn de beroemde sloppewijken in Rio. De Favela zag er wel uit zoals ik verwacht had en zoals in films en op foto's ook te zien is. Alleen de personen zijn heel erg anders dan in de films. Iedereen was vrolijk en leek gelukkig, en iedereen zei je gedag. Na een uur te hebben rondgelopen in de Favela en iedereen wel graag een douche wilde nemen omdat het daar behoorlijk smerig is, zijn we teruggegaan naar het hotel. De top van ons hotel had een zwembad en vanaf de top had je een geweldig uitzicht over de Copacabana. De tweede en laatste dag in Rio was ook awesome. 's ochtends hadden we een tour door het centrum van Rio en hebben we een aantal speciale gebouwen bezocht. Ook zijn we nog naar de Maracaná gegaan. Helaas konden we niet naar binnen gaan omdat ze het stadion aan het voorbereiden waren voor het WK 2014. Pão de Açúgar was de volgende plaats die we hebben bezocht. Dit is een andere berg in het midden van Rio waar je een geweldig uitzicht hebt. Dit keer hadden we zon en geen wolken, dus dat kwam goed uit. Daarna gingen we naar Ipanema, een boulevards/strand dichtbij de Copacabana. Hier is dat ene lied van Frank Sinatra, Garota de Ipanema, geschreven. Vanaf Ipanema zijn we naar de Copacabana en daarna naar het hotel gelopen. Dit was de laatste dag van de reis en de volgende dag is iedereen triest met de bus naar Curitiba gegaan.

Ik kan met zekerheid zeggen dat dit een van de beste reizen is die ik ooit heb gemaakt. Ik ga over een paar uur al weer weg naar het strandhuis van mijn gastouders om carnaval te vieren dus ik moet nu mijn rugzak gaan pakken. Ik hoop dat jullie de tijd hebben genomen om dit hele reisverslag te lezen en tot de volgende keer

Abraços

Jasper

ps. sorry als er veel spel/grammatica fouten in mijn reisverslag zitten. Ik heb namelijk geen tijd om het te controleren.

  • 17 Februari 2012 - 17:49

    Carlijn:

    hoi Jasper
    leuk en lang reisverslag.
    Volgens mij was die reis
    heel leuk ik zou hem zelf ook wel
    willen maken.
    jammer dat ik je volgende week niet zie
    ik had het leuk gevonden om je wel te zien maar dat mag niet.
    liefs xxxxxx Carlijn

  • 17 Februari 2012 - 19:55

    Dick En Helene:

    Hey jasper wat een lang reisverslag je hebt de 2 maanden stilte weer helemaal goed gemaakt, leuk om je belevenissen weer te lezen. De sneeuw en het ijs is hier weer weg, maar we hebben er wel van genoten met o.a. Een schaatstocht (met medaille) met je vader.
    Veel plezier met je ouders volgende week! Liefs dick en helene

  • 18 Februari 2012 - 17:31

    Theo Hess:

    Je hebt het echt wel fantastisch; het verslag maar vooral je foto's op facebook. Leuke meiden allemaal, sommigen een beetje dik maar die komen zeker uit N. Amerika. Ik heb toch wel heimwee naar Brazilie als ik dat zo lees. Zijn jullie ook nog in Ouro Petro geweest? Heb je al wat gehoord van Stanford University? Heb je verslag naar Rotaryclub gestuurd. Ze vroegen er al om. Zie je op 5 maart. Liefs, opa en oma

  • 18 Februari 2012 - 20:15

    Ben Greetje:

    Hallo Jasper.

    Ik heb genoten van je reisverslag.
    Jij ziet nog eens wat.
    Wel vermoeiend zo lang in de bus je moet er wel wat voor over hebben
    maar als ik je verslag lees is het wel de moeite waard.
    Ik wens je een fijne tijd met je ouders.
    Lieve groetjes Ben en Greetje

  • 19 Februari 2012 - 08:20

    Marja:

    Hey Jasper,
    Wauw wat een reis, geweldig voor je!
    Leuk dat je ons een beetje laat meegenieten! Ik ga straks even een aantal plaatsen/dansen "googelen", wil die prachtige plaatsen wel eens zien!
    Wij zijn aan het inpakken voor Tauplitz. Gistermiddag Stefan z'n spullen opgehaald. Alleen zit Kevyn z'n pols nog in het gips...(gevallen met zn fiets). Vrijdagmiddag 5 uur weten we of hij uit het gips kan en we zeker naar Tauplitz kunnen. Nog even spannend dus. Geniet jij daar nog maar even lekker van al die stranden/palmbomen en prachtige meiden haha. Veel plezier met je ouders volgende week! Veel liefs van Marja, Martin, Kevyn en Quinty xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Joinville

Mijn eerste reis

Rotary youth exchange

Recente Reisverslagen:

08 Juni 2012

Amazone

10 April 2012

Reizen met mijn ouders

17 Februari 2012

Dream Trip/ Viagem dos Sonhos/ Droom Reis

09 December 2011

Zomervakantie

01 November 2011

Zon in Joinville
Jasper

Actief sinds 19 Juni 2011
Verslag gelezen: 550
Totaal aantal bezoekers 9781

Voorgaande reizen:

30 Juli 2011 - 30 Juli 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: